home

Dokumenty, repotáže, články

> Dokumenty, repotáže, články > Použité objektivy

Porovnání starších objektivů Canon

(listopad 2011)

Pár dní před cestou do Kostariky mi začal stávkovat nejpoužívanější objektiv, Canon 24-105 f/4L IS USM. Plná díra a dost - pokusil-li jsem se zaclonit, hlásil foťák při expozici chybu. Čištění kontaktů nepomohlo a tak jsem se smířil s tím, že po necelých pěti letech používání se v objektivu zlomil pružný vodič ke cloně. Závada, kterou jsme znal z Tokiny 12-24/4 AT-X, nečekal bych ji ale u elkového skla od Canonu. Čím ho na cestě nahradit? Na dlouhém konci to bylo jednoduché - Canon 70-200 f/4L USM má už leccos za sebou, funguje ale spolehlivě. Horší to bylo pod 70mm. Vytáhl jsem tedy ze šuplíku i skla odložená po pořízení 24-105 a přede mnou se tak ocitly:

  • Canon 24-105 f/4L IS USM, r.v.2007, nemocný
  • Canon 70-200 f/4L USM, r.v.2001
  • Canon 20-35 f/3,5-4,5 USM, r.v.2002
  • Canon 28-105 f/3,5-4,5 USM, r.v.1999

No, a teď rozhodnout, co z toho dát do batohu na cestu do míst, kam už se podruhé těžko podívám.

Na internetu se samozřejmě najdou testy a MTF křivky a všelijaké recenze, ty se ale vždy týkají nových, poprvé použitých objektivů. Co udělá s objektivem deset let používání, indický písek, islandské mokro, mráz a otloukání v kapse bundy při horských výletech? Na sofistikované testy nebyl čas, postavil jsem tedy jen stativ před kůlnu porostlou psím vínem, upevnil foťák (5D II) a prostřídal na něm objektivy ve snaze zjistit, který bude kreslit nejpřijatelněji. Fotil jsem při otevřené cloně a při cloně 8 (poškozený 24-105 samozřejmě jen při čtyřce) a projel jsem ohniskové vzdálenosti, které měly objektivy společné. Tedy 28 a 35mm a 70 a 100mm. U 28-105 a 20-35 se světelnost odcloněného objektivu samozřejmě pohybovala mezi 3,5 a 4,5, v obrázcích je ale uvedeno 4. Ohniskovou vzdálenost jsem nastavoval podle značek na objektivu, reálná vzdálenost je skoro vždy trochu jiná a tak se měřítka výřezů v ukázkách mírně liší.


upravená fotografie, 28-105 na 35mm f/8

Znovu připomínám, že se nejedná o test, jen o rychlé porovnání. Ostřil jsem na prostřední bod automatem a neřešil případný front/back focus soupravy. Z každé fotky jsou vybrané dva vzorky, jeden z prostředka a druhý z blízkosti levého horního rohu. Vzorky jsou 300px velké. Pokud se na ně díváte na monitoru s roztečí bodů 0,28mm (22" 1650x1080), pak by celá fotka měla rozměr zhruba 1,5x1m. Vzorky byly zkonvertovány z rawu bez jakýchkoliv korekcí. Pro ukázku zde přikládám i fotku upravenou, zde je verze v rozlišení pro tisk na 20x30cm při 300dpi, aby bylo možné posoudit, jak to vypadá v praxi.

Jaký je závěr? Vypadalo to, že raději vezmu rozbitý 24-105 a budu fotit s odcloněným, než bych se smířil s kresbou 20-35 a 28-105 na krátkých ohniscích (zejména v krajích). Na dlouhém konci pak každopádně používat 70-200 (mám ale podezření, že 24-105 přece jen nemůže být tak zlý a že je chyba v metodice).Pak se našel odvážlivec, který byl ochoten mi půjčit na cestu vlastní objektiv. A nakonec byli pánové v AWH tak ochotní, že mi 24-105 opravili tak, že jsem si jej mohl před odletem vyzvednout. A na milost jsem vzal i 20-35.

A teď už fotky (po kliknutí na tabulku s ukázkami dostanete její nezmenšenou verzi):


vymezení výřezů pro 28mm


vymezení výřezů pro 35mm


vymezení výřezů pro 70mm


vymezení výřezů pro 100mm


HOME   cestopisy
  travels in pictures
fotogalerie
photo gallery
dírková komora
pinhole camera
dokumenty
documents
výlety
short trips
FotoPrůvodce
(photo club)

Kabriolety
(cabrio club)
Kruh

Copyright Zdenek Bakštein 2012
v.3 120917