home

Cestopisy

> Cestopisy > Madeira > Rabacal

Madeira

8.den

Rabacal: Cascata do Risco, 25 Fontes, Levada da Rocha Vermelha

Hluboké údolí se zařezává do náhorní planiny Paul da Serra a vede na severozápad, kde u Ribeira Janela ústí do moře. Lesovnu Rabacal najdete na jeho horním konci. Levada da Rocha Vermelha vede jeho severním svahem. Risco a 25 fontes jsou skryty v údolí za hřebínkem s lesovnou vpravo.
Tolik aut najednou pohromadě jsem ještě na Madeiře neviděl. Sešly se na parkovišti vedle silnice nad koncem (nebo začáthem?) údolí Ribeira da Janela, kterým na západě končí náhorní plošina Paul da Serra. V tomhle údolí leží Posto Florestal Rabacal, od kterého se vychází na vůbec nejprofláknutější přírodní atrakce Madeiry, totiž k vodopádu Risco a místu zvanému 25 fontes. Dostali jsme se sem poměrně pozdě.
vodopád Risco je dopoledne ve stínu
Nechtělo se nám po klidné noci ráno vstávat, opulentní snídaně ve formě studeného i teplého stolu nám také zabrala víc času než žemle s marmeládou a tak jsme nahoru dorazili po několika kilometrech jízdy na jedničku po mizerné strmé silnici až po jedenácté hodině. Směrem na východ ležely mraky a tak jsme si řekli, že nejvyšší vrcholky stejně nebudou vidět, nacpali jsme auto do jednoho z posledních volných míst a vyrazili jsme s davem po silnici dolů, 2km k Rabacalu. Od usedlosti vede značená cesta, ta nejchozenější asi kilometr dlouhá k vodopádu Risco. Podél levady vede široká cesta schůdná pro každého, nikde žádná nebezpečná místa a nakonec se před vámi objeví skalní stěna, ze které padá čůrek vody, prý přes sto metrů vysoký. Na konci cesty je prostranství obehnané zídkou, u které se každý fotí s vodopádem na pozadí. Levada vede ještě dál, bohužel v místě, kde by mohla začít být zajímavá, je u vstupu do tunelu zamknutá železná mříž. Tunelem protéká levada za vodopádem na koci údolí, jsou tam dokonce vidět i do tunelu vytesaná okna. Pak levada vychází z tunelu a vede dál po římse uprostřed stěny, bez jakéhokoliv zajištění zábradlím.

stylové schody k levadě 25 fontes
Levada das 25 fontes
Od vodopádu Risco je třeba se vrátit stejnou cestou, než však dojdete k Rabacalu, je tu odbočka označená 25 fontes, nějaké dva kilometry. Napřed je ale nutné sejít na nižší úroveň po strmých kamenných schodech. Tak se dostaneme k levadě 25 fontes, která přitéká zprava a teče někam doleva. Šipka vede proti proudu. Chůze už je poněkud náročnější než podél levady Risco, některé úseky vedou již strmým svahem, jsou však dobře zajištěné. Nejnepříjemnější je ovšem množství návštěvníků a neustálé vyhýbání se protijdoucím. V jedné zátočině na konci bočního údolí je třeba z levady odbočit a po pár metrech stojíme na břehu tůně v kotli ne nepodobném Caldeirao Verde, ovšem menším. Do tůně tu slintá několik pramenů, těžko říci, zda jich je skutečně 25. Davy lidí posedávají po kamenech, fotografují se, vypalují si zobáky, povídají. Co se týče výstroje, je tu k vidění vše od vietnamek až po slušné pohorky.

25 fontes - idylka idylka? chachá! začátek levady 25 fontes

Levada 25 fontes tu ovšem nekončí, dá se podle ní jít ještě asi deset minut než dojdete k malému vodopádku, který je celý zachycován a odváděn do koryta levady. Lidí už je tu jen pár.

soutok tří levád - pohled ze Seixalského tunelu, vlevo přitéká krátká levada od vodopádu
Levada da Rocha Vermelha přitéká zprava a překračuje strž po mostě, po kterém jsme sem přišli
Levada da Rocha Vermelha patří k těm nejhezčím
jediný okamžik, kdy jsme zahlédli nejvyšší vrcholky ostrova: Pico Ruivo, Pico das Torres, Pico Arieiro
Při zpáteční cestě se dá sejít ještě o úroveň níž, cesta není nijak značená a už vůbec ne pohodlná. Pěšina vyšlapaná v červené zemi, skrytá v houští keřovitých vřesů padá příkře cik cak až k levadě da Rocha Vermelha. Tady už není skoro nikdo. Levada je široká asi 3/4m, vodnatá, lze v ní zahlédnout proplouvající ryby. Opět se vydáváme proti proudu, levada poctivě kopíruje vrstevnici až do rokle Ribeira dos Cedros, kterou neobchází, ale překonává po železném mostě. Hned za mostem se levada dělí - tedy spíše spojuje; stékají se tu tři levady. První, nejmenší, od vodopádku na konci rokle pár desítek metrů vpravo. Druhá, nejvodnatější, přitéká dlouhým tunelem od Seixalu. Třetí je naše levada da Rocha Vermelha, teď už v poloviční šířce. Pokračuje dál doleva. Vydáváme se po ní (i když Seixalský tunel by mě také zajímal) a asi hodinu kopírujeme svahy údolí. Chůze je většinou pohodlná, stezka je často krytá keřovitými vřesy, jinde se otevírají pohledy na zarostlé svahy údolí. Na jednom místě je přes levadu sesutý svah, je však zřejmě v tomto místě krytá, takže zával její funkci nijak neovlivnil. Asi po hodině přicházíme k místu, kde se levada zužuje asi na 15cm a přidává na spádu.
schody na levdě Vermelha
Po chvíli pak ocitáme na místě, kde levada sviští korýtkem odkudsi shora. Vedle levady jsou úzké strmé schody bez zábradlí, prý jich je 200. Odpoledne však už pokročilo a my se musíme vydat na zpáteční cestu. Jdeme rychleji, také díky tomu, že nás zastihlo několik přeháněk. Míjíme místo, kde jsme na tuhle levadu nastoupili, a jdeme ještě kousek dál až k dlážděné pěšině, která není tak strmá, kluzká a nepříjemná jako ta, po které jsme sestupovali. Po pár minutách přicházíme na levadu 25 fones a po chvíli váhání se vydáváme doleva. Pak už následuje výstup po kamenných schodech k levadě Risco a odtud nahoru, kolem lesovny zpátky k autu. Dorážíme tam asi ve čtvrt na osm a vydáváme se do Encumeady přes náhorní planinu Paul da Serra. Slunce se chýlí k západu, honí se mraky. Jak se ale blížíme k východnímu konci planiny, otevírá se nám výhled na nejvyšší hory ostrova osvícené nízkým sluncem. Trvá to jen pár chvil, pak slunce zakrývá mrak a nastává večer. Sjíždíme na Encumeadu a odtud do Ribeira Brava na jižní pobřeží. V Ribeira Brava nakupujeme a už za tmy dorážíme do hotelu.

Pokud se ocitnete někdy u lesovny Rabacal a budete váhat nad programem, doporučuji začít s levadou da Rocha Vermelha a dojít po ní co nejdál a, jen když zbude čas, potom jít na 25 fontes a vodopád Risco (v tomto pořadí).

Levada da Rocha Vermelha domek údržbářů levad

další fotografie k této části naleznete zde: Rabacal: Cascata do Risco, 25 Fontes,
Levada da Rocha Vermelha

pokračování deníku: Sao Vicente, severozápadní pobřeží - Veu da Noiva, Porto Moniz