home

CabrioClub a Chrysler LeBaron


Olej v převodovce - 4 rychlostní automat Chrysler

O automatických převodovkách Chrysler z počátku 90. let se na internetu dočtete hotové romány - často z kategorie thrillerů až horrorů. Zloduchem jedné části příběhů je nízká kvalita prvních elektronických automatů, u druhých pak je zápornou postavou převodový olej. Setkáte se se zlým olejem od konkurence, který rozleptal těsnění a lamely, poťouchlých aditivech způsobujících nefunkčnost elektromagnetických ventilů a hodném oleji, který zázračně vyléčil nemocnou převodovku. Že by i sci-fi?

Kupodivu jsem ani v jednom případě nenašel nikoho, kdo by řekl "Ano, přesně to se mi stalo". každopádně červ pochybnosti zůstane, aby hlodal. A pokud si přečtete pár takových historek a máte v převodovce svého LeBarona nějaký ten Dexron III / Mercon, pořád posloucháte, jestli se něco neděje ...teď, teď to cuklo při řazení víc než obvykle a ten zvuk je taky nějakej divnej... A tak se rozhodnete vyměnit olej za ten pravý, totiž Mopar ATF+3. Zajedete k pumpě, koukáte po regálech - a ouha! Kde nic, tu nic. není to právě běžné zboží (a kdo by se divil, Chrysler nestojí před každým domem).

Já jsem nakonec navštívil značkový servis Chrysleru v Praze na Chodově. Olej mají skladem stejně jako filtr a další potřebnosti a olej na počkání vymění. Cena za 1l je něco přes 100Kč, celá výměna i s prací vás přijde okolo dvou tisíc Kč - jejich práce je totiž ohavně drahá. Olej se samozžejmě dá koupit i bez práce.

V převodovce je něco přes osm litrů oleje, bez demontáže převodovky nelze všechen vyměnit, zůstává v měniči. Mění se tedy jen 4l oleje. Pokud jste měli v převodovce něco jiného než Mopar ATF+3, Chrysler doporučuje nechat vyměnit olej dvakrát krátce po sobě. Na fórech najdete i doporučení všechen olej vyčerpat, naplnit novým a zresetovat elektroniku odpojením autobaterie na alespoň čtvrt hodiny. Nezkoušel jsem.

LeBaronista Orchid doporučuje: "Je fakt, že pro vyndání měniče se musí oddělit převodovka od motoru... ...Měnič stačí sundat z hřidele a otáčivým pohybem s hrdlem natočeným na 45° dolů to z něj VŠECHNO vyteče. Vejde se do něj tak 1-1,5L. Takže ti tam zůstalo trochu staré náplně... když už to nechtěli odpojovat...což je fakt velká makačka... tak to měl vypustit a pak to bez zařazení mohl protočit na 2000 otáček na pár vteřin a měl bys 90% náplně venku..." Pravda, tenhle postup mně osobně připadá být hodně drsný.

Tak ještě ceny (srpen 2005, bez DPH)

ATF+3 408.- (galon, č.dílu 05010125AA) nebo 117.- (litr)
filtr 232.- (04864505AB)
tmel 148,- (05103523EA)


HOME   cestopisy
  travels in pictures
fotogalerie
photo gallery
dírková komora
pinhole camera
dokumenty
documents
výlety
short trips
FotoPrůvodce
(photo club)

Kabriolety
(cabrio club)
Kruh

Copyright Zdenek Bakštein
2012